Unik storsatsning för Greatline (Skaraborgs Allehanda)

Feb 2, 2017 | Nyheter

Tolv sålda båtar av en modell på tio år ska bli tre modeller och 10–15 försäljningar per år.
Greatline boats i Skövde gör en minst sagt stor satsning.
– Det känns riktigt spännande, säger grundaren Lars Tengberg.

Greatline Boats etablerades för tio år sedan av båtbyggarentusiasten Lars Tengberg. Visionerna om att bygga en båt med unik design och kvalitet blev verklighet genom modellen Greatline 29 WA som senare vidareutvecklades till Greatline 315 WA.
Fram till nu har satsningen fokuserats på den modellen som man har sålt tolv exemplar av. En försäljning som helt styrs av beställningar.
– När båtarna kostar 2,5 miljoner är det ju inget man bygger och lägger på lager, konstaterar Lars Tengberg med ett skratt när SLA träffar honom vid företagets bas vid Ranstadverket utanför Skultorp.

Men nu ska det bli, som man säger, andra bullar i fabriken. Under 2017 lanserar man två helt nya modeller.
– Jag tror det är helt unikt, åtminstone väldigt väldigt ovanlig, att lansera två nya båtmodeller såhär samtidigt. Många kommer nog vara lite chockade och undra ”hur har det här gått till?”, säger Tengberg.
– Det blir såklart en jättestor förändring. Men det är en satsning vi gör och vi ser att det finns en efterfrågan.

En av de nya modellerna har fått namnet Greatline 315 DC. Den har samma skrov och längd som den tidigare modellen men med en helt ny layout. Den andra modellen, Greatline 230 WA, är en mindre båt. Med de nya modellerna är tanken att man ska växla upp ordentligt på försäljningssidan.
– Förhoppningen, visionen, är att sälja 10–15 båtar per år där runt 6–7 är av den mindre modellen, säger Tengberg.

En förändring som kommer kräva en annan organisation.
– Vi är fullbokade fram till våren 2018 med den bemanning vi har i dag. Jag har valt att hålla en låg styrka under de här åren men nu är det klart att det kommer krävas en större styrka och vi får utöka produktionen efter efterfrågan.
– Sen får vi se om det handlar om en utbyggd verksamhet här i Skövde eller om vi kommer att satsa på västkusten, säger Tengberg som är född och uppvuxen i Lysekil.

Både när det gäller båtbyggande och satsningar så är det ordet ”unikt” som Lars Tengberg talar om. Inte helt oväntat är det också en lite annorlunda stig man väljer att vandra när det gäller marknadsföring.
– Vi har valt att lite gå vår egen väg och välja bort inomhusmässor. Jag gjorde lite sådant i början men det handlar om att nå rätt målgrupp. Man köper inte sådana båtar som vi säljer på vanliga mässor.

I stället satsar man sociala medier men också på egna events. Till exempel kommer man i år att ge sig ut på ”Greatline on tour” där man mellan Göteborg och Strömstad gör ett antal stopp där människor får se och ibland provköra de nya båtarna. Man kommer också för första gången bege sig utomlands och den stora båtmässan i Düsseldorf för att kunna hitta nya målgrupper.
– Där finns återförsäljare från hela Medelhavet så där finns såklart en annan marknad.

Det känns som ni är vid ett verkligt vägskäl för företaget?
– Så är det. Men man får vara ihärdig och hålla ut. Har man satt upp ett mål så får man se till att nå upp till det.
– Vi vet vad det handlar om. Under de här tio åren har vi klarat av åtminstone två lågkonjunkturer.

(Text och bilder från Skaraborgs Allehanda)